Guru kultur og pisken som formet menneskeheten

stretch pose lill39

Yogi Bhajan er en høyt respektert Sikh og mester i Kundalini Yoga fra Punjabi. Historien hans beskriver en lang rekke fascinerende og nesten umenneskelige historier. En av dem var da han ble bedt av sin lærer Sant Hazara Singh om å sitte i et tre i tre dager.

Foranledningen var flere år med trening hos den strenge og gudfryktige læreren uten noe særlig kontakt med folk. En dag skulle de til byen og Yogi Bhajan hadde stolt kledd seg i vestlige klær og følte seg staselig. Han gledet seg til å oppleve byen og menneskene. Gleden tok en overraskende vending. Rett før de kom til bygrensen ba Sant Hazara Singh Yogi Bhajan om å gå opp i et tre og sitte der til han kom tilbake. Han fikk ikke under noen omstendigheter gå ned fra treet. 

I tre dager satt Yogi Bhajan i treet uten tilgang til hverken mat, drikke eller toalett. På den tredje dagen kom Sant Hazara tilbake og ber Yogi Bhajan komme ned av treet som om ingenting har hendt. 

Dette er bare en av mange historier fra Yogi Bhajans liv. Det som er gjennomgående er en nådeløs hverdag der han blir nedverdiget og umenneskelig utfordret for å bygge karakter og stamina. Som 16 åring var Yogi Bhajan mester i Kundalini Yoga og arven han har etterlatt seg er enorm. Menneskeliv han har endret er massivt. Kunnskapen og visdommen han satt har etterlatt seg er uendelig. 

Uansett så var Yogi Bhajan også et menneske. Han underviste slik han hadde blitt behandlet og opplært; "Poke, provoke and elevate." Det var kanskje rett for han, men det store spørsmålet er allikevel; hvorfor tuktes studentene egentlig? All erfaring til nå tilsier at det å tukte noen mest sannsynlig har enormt uheldige konsekvenser. 

Sånn ser ikke guruene på det for det er en annen måte å fortelle dette aspektet av yogaen på. De vil si at det er slik du  deg ydmykhet, styrke og gå forbi egne mentale begrensninger. Det var jo dette som gjorde Yogi Bhajan til en mester. 

Jeg vil tro at grunnen ligger i evolusjonen. Vi praktiserer livet slik den gjeldene kulturen dikterer den. Vi fikk ,for eksempel, ikke barneoppdragelse før på 1500-tallet. Før det var barn "småe voksne" som var forventet å jobbe akkurat slik som de voksne. De var behandlet dårlig mange ganger uten at barnevernet var der for å trå til. Etterhvert som tiden gikk så havnet vi der i dag hvor det å slå et barn er straffbart. 

Å tukte dem man elsket i kjærlighetens navn var allment akseptert, og forventet, tilbake i tid. Det er mange historier om Yogi Bhajan og hans harde hånd og uendelig milde, varme og kjærlige hjerte. Hans mildhet og uendelige kjærlighet rettferdiggjør altså de energetiske lynnedslagene han sendte til sine studenter for å provosere frem endring. 

Yogi Bhajan var banebrytende i å tilføre den vestlige kulturen det kraftfulle verktøyet som Kundalini Yoga er, men han var et menneske også. I hans kultur hadde du en guru som ga deg tilgang til kunnskapen om de spirituelle prinsippene gjennom din hengivelse til guruens instrukser. Selv om Yogi Bhajan videre underviste at det finns ingen guru utenfor deg selv så var han en guru for mange.

Han var læreren som tok mange mennesker fra mørket til lyset og på veien få du noen piskeslag.  Han ble kanskje en brobygger fra en kultur som gjorde mennesker til offer til en kultur som skapte helter og heltinner. Han mente at du var din egen guru, din egen lærer. 

I dag er det flere lærere som har sittet ved Yogi Bhajans føtter og lært. Mange av dem har tatt med seg pisken og bruker den ukritisk. Tiden har forandret seg selv om mange fremstår som guruer så skaper de enda offer. Rettere sagt - vi tillater oss å være offer. Vi trenger ikke pisken like mye som før. Vi trenger den, ja, men vi trenger mer en mer en integrert tilnærming som Guru Rattana underviser. Det vil si at vi kommer fra hjertet, at det feminine får mer plass og er mer i balanse med det maskuline. I altfor lang tid har de maskuline prinsippene ledet spirituelle ledere. 

Vi har gått fra en kultur der vi ser en person utenfor oss selv som guru, til en person som er leddet mellom oss og guruene til at vi selv har guruen i oss. Ingen kan fortelle deg hva din sannhet er. Ingen kan fortelle deg hvordan du skal leve ditt liv. Du kan bli inspirert, veiledet og motivert til å leve ut ditt potensialet, men vi trenger ikke pisken lenger. 

Vi har lært at kjærlighet og tilstedværelse er en sterkere kraft som bygger et vakrere mennesket i stedet for å bryte det ned. I tider som har passert var yogien en mystiker adskilt fra hverdagslivet. I dag er yogien en magiker som tar del i hverdagslivet. Altfor mange ganger har jeg erfart senior lærere som bærer et uforløst sinne i seg som rettes mot menneskelige sjeler. Hvem er læreren da tro?

Guru kulturen er gjennomsyret med gudfryktighet. Det skaper mennesker som ikke har kontakt med følelsene, med empati eller med egen kraft. Du har kraften i deg - ingen utenfor deg har makt over deg.

En bra øvelse å gjøre for å stå mer i din egen kraft er stretch pose (se bilde over): 

  1. ligg flatt på gulvet
  2. løft hendene opp over bakken slik at de er parallell med kroppen
  3. løft hodet slik at korsryggen kommer ned i matta
  4. løft samlete ben ca 20 cm over matta og se på tærne
  5. start ildpust - raske pust inn og ut gjennom nesen (trikset er å fokusere på utpust)
  6. start med 30 sekunder og bygg det opp

Har du lyst til å lære mer om Kundalini Yoga?  

Meld deg på 5 dagers gratis introduksjonskurs. Introduksjonskurset er i en egen Facebook gruppe. Klikk på linken under for å få tilgang før kurset starter.  

5 dagers gratis banner (1).png


1 kommentar

Anne Reistad
 

💙

Les mer...
Les mindre
  Avbryt

Legg igjen en kommentar